هدف پژوهش، تبیین استراتژی انطباق محصول و عملکرد صادراتی شرکت با تعدیلگری بازارگرایی در شرکتهای صادرکننده محصولات پلاستیکی است. پژوهش، از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش انجام، توصیفی پیمایشی مبتنی بر دادههای کمّی است. جامعه آماری تحقیق، مدیران، معاونین و کارشناسان ارشد شرکتهای فعال در صنایع پلاستیک استان تهران بود. این مجموعه شامل 120 شرکت است که از این میان 40 شرکت فعال در استان تهران واقع هستند.
حجم جامعه آماری حدود 250 نفر است که تعداد نمونه مطابق با فرمول کوکران 152 نفر محاسبه شد. روش نمونهگیری، تصادفی ساده و ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامه میباشد. برای بررسی فرضیهها از روش معادلات ساختاری با نرم افزار Smart pls استفاده شد. یافتهها نشان میدهد متغیرهای انطباق طرح محصول، انطباق نام و نشان تجاری و انطباق کیفیت محصول با عملکرد صادراتی شرکت رابطه معناداری دارند. بعلاوه، بازارگرایی، رابطۀ بین انطباق طرح محصول و همچنین انطباق کیفیت محصول با عملکرد صادراتی شرکت را تعدیل میکند. همچنین، بازارگرایی رابطۀ بین انطباق نام و نشان تجاری و عملکرد صادراتی شرکت را نیز تعدیل میکند.