امروزه یکی از مهمترین دغدغههای هر جامعه ای چاره اندیشی در خصوص افول سرمایه اجتماعی است. یکی از اثربخشترین ظرفیتهایی که اتفاقا در دسترس جامعه اسلامی قرار دارد ظرفیت گروههای تبلیغی است. این گروهها ضمن اینکه ساختار و تشکیلات منظم و سازماندهی شدهای دارند از معایب بروکراسیهای رایج و زائد مبراء بوده و در انجام فعالیتهای تبلیغی چابکی لازم را دارند.
بر این اساس هدف پژوهش حاضر شناسایی نقش ظرفیتهای گروههای تبلیغی در تقویت سرمایه اجتماعی و ارائه الگوی بهبودیافتهای متشکل از این نقش ها است؛ روش پژوهش حاضر کیفی و دادههای مورد نیاز آن با ابزار مصاحبه و مطالعه کتابخانه ای گردآوری شده است؛ روش تجزیه و تحلیل دادهها نیز تحلیل مضمون و جامعه آماری خبرگان و صاحبنظران حوزه علوم اجتماعی، تبلیغ دینی و مبلغان بوده است.
در بخش تحلیل مضمون 150 کد باز، 88 مضمون پایه، 22 مضمون سازماندهنده (نقش) و درنهایت، 3 مؤلفه فراگیر سرمایهاجتماعی، یعنی اعتماد اجتماعی، انسجام اجتماعی و مشارکت اجتماعی تولید شد.
بر همین اساس الگویی طراحی شد که چنانچه گروه های تبلیغی آن را با توجه به اقتضائات جامعه مخاطب به کار گیرند می توانند ظرفیتهای شایستهای که در اختیار دارند را فعال ساخته و از این طریق سرمایه اجتماعی نیز تقویت می یابد. مهمترین نوآوری اثر حاضر، میتواند در استنطاق دلالتهای حوزه سرمایهاجتماعی برای تبلیغ دین و در ساحت سازماندهی شده، برای گروههای تبلیغی قلمداد شود.